A finn oktatási rendszer valódi sikertörténet. A diákok sorra a nemzetközi felmérések élén végeznek, miközben az iskolába járás nem stressznek, hanem öröm forrásnak tűnik, hiszen minimális a házi feladatok és tesztek száma, a tananyag pedig nagy hangsúlyt fektet a zenére, a művészetekre és a szabadtéri tevékenységekre. A finn példa megmutatja, hogyan próbál az iskolarendszer alkalmazkodni a jövő munkaigényeihez.

Együttműködésen alapuló élményszerzés, tapasztalás útján szerzett készségek fejlesztése áll az oktatási program legfontosabb céljai között. Marjaana Manninen, finn oktatási biztos a finn iskolarendszer legutóbbi, 2016-os újraszervezéséről mesél a Finnagora jóvoltából a Future Work Festivalon, május 17-én, szerdán 9.20-kor.

Van miről beszélni: 2016-ban ​A jövő építése címmel fogtak a finn tanterv újratervezésének. Az alapelv szerint minden tanuló egyedi és joga van a minőségi oktatáshoz. Az iskola ingyenes mindenki számára (beleértve az étkezést, a szállítást és az iskolai anyagokat). A diákok jóléte nem csak tanulásuk anyagi támogatását, de azt is jelenti, hogy személyre szabottan foglalkoznak a diákokkal a tanáraik. Minden gyermek egyedülálló, és képességeinek teljes kibontása a cél. Az ötéves általános oktatási reform még az idén is zajlik, a tananyag fejlesztése folyamatos. A jövő építése valódi partnerségen alapuló és átlátható tervezési folyamatot jelent.

A finn oktatási rendszerben kiemelten fontos az odafigyelés a tanulási környezetekre – nem véletlenül szerepelnek építészeti magazinok címlapjain az új, vagy épp átalakított iskolák és ovik. A tanítás arra ösztönzi a tanulókat, hogy azonnal alkalmazzák is a különböző készségeket és ismereteket az osztályban és főleg az osztálytermen kívül. Ez a megközelítés sokkal jobban hasonlít a valódi probléma megoldásra, és a tanulók számára világosabb képet ad a világ összetettségéről is. Sőt, a tanulmányi időszakaik megtervezésébe maguk a diákok is beleszólnak.

Gyakran kérdeznek minket, miért javítunk a világon a legjobb visszajelzéseket mutató rendszeren. A válaszom: mert a világ változik. Az iskolához kapcsolódó összes elgondolkodásunkat újra kell gondolnunk. Azt is meg kell értenünk, hogy megváltoztak a társadalmunkhoz és általában a munkához kötött kompetenciák, melyekhez folyamatosan, és reméljük, sikerrel alkalmazkodunk – mondja Marjaana Manninen, finn oktatási biztos.